lauantai 16. elokuuta 2014

Vastauksia osa 3

Mitä käytännön eroja sulla ja perheellä oli, mistä tuli ongelmia yhteiselossa?
Esim oli vähän eri käsitykset siitä mikä on elämässä tärkeetä ja siitä mihin pitäis aikansa kuluttaa. Välillä mun mielestä lapsiakin kasvatettiin oudosti, mutta ei siitä tullut mitään ongelmia koska ei se asia kuulu mulle eikä mulla ollut siihen mitään sanottavaa, koska en oo vanhempi. 

Riitelitkö usein perheen kanssa?
En, mä en osaa riidellä tuntemattomien ihmisten kanssa. Mutta kyllä oli moonta sellasta todella ärsyttäviä juttuja jotka sai mut raivon partaalle, en mä avautunut siitä perheelle. 

Mikä on ikimuistoisin hetki, mitä ajatellessa hymyilet aina?
Au Pair vuodessani ylivoimaisesti se kun hypättiin meidän pikkubussiin ja aloitettiin meidän roadtrip Floridassa perheen ja perhetuttavien kans! Ja kans se kun käveltiin Brooklyn Bridgellä auringonnousussa Satun ja Helmin kans. Koko elämässäni varmaan ylioppilaspäivä ja ainakin yks kesäpäivä mun kaverin mökillä. Just nyt ei tuu muuta mieleen, mutta varmasti on hyviä muistoja!

Aiotko vielä käyä moikkaamassa perhettä?
En usko. 

Mikset tutustunu amerikkalaisiin?
Ongelmana tässä on se että suurin osa meidän ikäisistä amerikkalaisista käy collegea, eli asuu collegen campuksella. Virginiassa näkyi TOSI harvoin mun ikäisiä ihmisiä, ja jos näkyi niin ne oli Au Paireja :D Collegepartyissä tavattiin sit amerikkalaisia mutta ei sieltä mitään sydänystäviä löydetty.

Harkitsitko ollenkaan et hakisit ruotsiin opiskelemaan? :)
En oo ikinä ees harkinnut... Monet mun kaverit opiskele tätänykyää ruotsissa, mutta ite en oo ikinä kuvitellut itteeni sinne. Oon matkustanut aika paljon ruotsin puolella ja tykkään ruotsista tosi paljon ja varsinkin Tukholma on oikea rakkaus mutta en usko että haluaisin asua siellä. SuomiFinland in my heart <3

Miksi sulla on feikkihymy tässä tämän postauksen kuvassa? Oon saanu susta sellasen käsityksen että oot vähän feikki blondi pöljäpää (ja vielä suomenruotsalainen ripariohjaaja.)
With love from Helmi :DDDDD <3


Miksi sanoit aiemmin että kerrot tarkemmin noista ongelmista/huonoista ajoista kun oot takaisin Suomessa, mutta et siltikään kertonu niistä kovin avoimesti? Kerroit niistä tosi epämääräsesti, tyyliin "jokainen voi lukea rivien välistä yms.". Ei todellakaan avautunu noi asiat, ja jäi vähän ärsyttämään tommoinen kirjoitustyyli.
Todellakin ymmärrän että jäi ärsyttämään. Kun olin jenkeissä ajattelin että voin kirjoittaa avoimesti asioista kun tuun kotiin kunnes ymmärsin että se mitä mä haluaisin kirjoittaa ei oo sopivaa, koska siinä pitäis kertoo sellasista asioista jotka julkisesti "loukkais" muita ihmisiä. Mä en oo sellanen ihminen, en halua kellekkään pahaa mieltä (vaikka jotkut sen välillä ansaitsee) joten annan olla. Ne asiat mistä haluan kirjoittaa ei oo sellasia asioita mitä muista ihmisistä voi nettiin kirjoittaa. Tiedän että joillekkin ei avautunut tää juttu, mutta uskon myös että ne jotka tietää yhtään mitään minkälaista on olla Au Pairina niin he kyllä ymmärsi mistä oli kyse ilman että mun piti kirjoittaa se kirjaimellisesti alas. Sori :( 

Miten suhtaudut jos joku puhuu paskaa jostain sulle tuntemattomasta henkilöstä joka on joskus tehnyt jonkun "mokan" tai jonkun virheen? Ootko ennakkoluulonen sitä ihmistä kohtaan vai otatko ite selvää minkälainen ihminen se on?
Tosi kiinnostava kysymys! Mä yritän aina olla ennakkoluulloton ihmisiä kohtaan ja mun mielestä se on just parasta! Voin esimerkiksi ottaa kun olin riparilla ja siellä oli yks tyttö isosena josta olin saanut ihan erilaisen kuvan mutta joka osoittautui ihan tosi ihanaksi ja kivaksi tyypiksi nyt kun tunnen hänta paremmin. Olin jotenkin odottanut siitä ihan muuta, mutta se oli tosi tosi kiva! En siis tietenkään anna ennakkoluulojen haitata.

Yleensä oon sillai että "en tunne niin en tuomitse". Ite yritän olla puhumatta paskaa kenestäkään, koska mä en haluu olla semmonen ihminen. Mun motto on että "Be so good that if someone would talk bad behind your back, no one would believe it." ja yritän ite elää sellasta elämää, että oon kaikkien kaveri. Tiedän että tää ei onnistu, ja kun oon pari kertaa huomannut että en tuu toimeen jonkun ihmisen kanssa, niin se iskeytyy aika kovaa kasvoja vasten, koska oon yleensä se joka tulee toimeen ihan kaikkien kanssa. Ja siis tottakai tiedän että "you can't please everyone" ja varsinkin tuo lause tuli hyvin selväksi mun Au Pair vuoden aikana.

Oon kans sellanen että voin puhua muista ihmisistä vaan sellasta mitä voin sanoa/sanoin suoraan tälle kyseiselle henkilölle kenestä puhutaan.  Eli en kutuisi "paskanpuhumiseksi" koska voin/aion jutella tästä asiasta suoraan tälle kyseiselle henkilölle. Joo kuullostaapa sekavalta ja tulipa selitys, mutta pointti on se että kaikki tekee virheitä, ja en todellakaan tuomitse ketään ennenkuin tunnen tämän henkilön paremmin. Yritän siis elää mahdollisimman ennakkoluulottomasti! 

Kadutko au pair -vuotta?
En kadu enkä voi koskaan katua! On asioita mitä olisin voinut tehdä toisin, mutta mitäs sitä enää murehtimaan.


Mitä tekisit toisin, jos nyt saisit päättää, vai tekisitkö mitään?
En tykkää miettiä tälläisia. Mutta kyllä on asioita mitä tekisin erilailla. Mutta sitten taas jos olisin tehnyt jotkut asiat erilailla, mulla ei olis näitä ystäviä mitä mulla nyt on enkä olisi kokenut kaikki juttuja mitä sain kokea. Mutta ainakin yrittäisin varmaan kahta kovemmin tutustua amerikkalaisiin nuoriin. 

Jäikö jotain sellaista vuoden aikana kokematta, minkä olisit ehdottomasti halunnut vielä kokea?Ei nyt oikeastaan. Paitsi oisin halunut käydä Texasissa. 

Mitkä oli vuoden kohokohdat?
Kun äiti oli siellä, kun käytiin NYCissä. NYC Satun ja Helmin kans. Joulupäivä Satun luona :D. Floridaroadtrip perheen kanssa. Karibianristeily. Kun Kia oli jenkeissä ja mentiin NYCiin ja Orlandoon. Kaikki hauskat muistot collegepartyistä. Kaikki yöpymiset Satulla Helmin kans. 

Mitä tulee eniten ikävä?
Kavereita, mun poikia, ruokaa, shoppailua, englantia...


Aiotko pitää yhteyttä host -perheen kanssa tulevaisuudessa?
Pojille aion lähettää kortteja ja joululahoja, mutta en usko että sen enempää tullaan olemaan yhteyksissä. 


Mitkä on/oli parhaat Amerikan ostokset?
Hui apua! No mulla on pari vaatekappaletta mistä tykkään hirmuisesti, parit kengät, huivi, laukku, takki ja sen semmosta. Ostin ihan tosipaljon kaikkea kylläkin. (En jaksais tehdä tuollaista videota mitä Helmi teki:DDD) En ostanut mitään Michael Kors laukkua tai mitään semmosta kalliimpa. 


Ootko koskaan sukeltanut? 
En oo muutenkuin sukellusmaskin kaa :D Haluaisin kyllä kokeilla! Vaikka mua vähän ahdistaa olla veden alla jos ei pääsisi ylös silloin kun haluaa (kun jos sukeltaa pitää tulla rauhallisesti pintaan...). 


Seurusteletko, ootko seurustellut? 
En seurustele, enkä oo koskaan vakavasti seurustellut. Sitä odotellessa!


Mitä lähdet opiskelemaan? 
Restonomiksi tähtään (matkailuala), mutta opiskelen nyt ensin vuoden liiketaloutta ennenkuin varsinaisesti alan opiskelemaan matkailua.

Milloin päätit että lähdet au pauriksi? 
Vähän ennenkuin aloitin lukion vikan luokan! Siitä asti olin ihan varma että haluan lähteä!


Miksi au pair vuosi eikä vaihtari vuotta? 
Halusin eka vaihtariksi. Olin jo oikeastaan päättänyt että haluan lähteä vaihto-oppilaaksi, kunnes tajusin että en halua heti lähteä vuodeksi pois kun oon just saanut niin paljon ystäviä. Päätin että haluan valmistua mun uusien kavereiden kans, enkä kadu tätä päätöstä yhtään, koska ne mun kavereista jotka lähti vaihtoon ei kyllä kuulunut meidän kaveriporukkaan enään niiden vaihtovuoden jälkeen. Lukion jälkeen ulkomaillelähtö tuntui hyvältä ajatukselta, ja lastenhoitokokemuksen takia Au Pair tuntui mun jutulta!


Poltatko tupakkia? 
En! Enkä oo koskaan polttanut. Oon aina ollut sitä tosi paljon vastaan koska oon laulanut kuorossa ja ottanut laulutunteja monta vuotta ja tiedän miten paljon polttaminen voi vahingoittaa sun lauluääntä, joten oon jättänyt asian kokonaan väliin. Mulle on kuitenkin ihan sama mitä muut ihmiset tekee elämällään. 


Kävitkö baarissa kertaakaan vuoden aikana? 
Tuli käytyä! Meno aika erilaista kun suomessa, mutta en välttämättä sanoisi että hyvällä tavalla... :D

Entä näitkö julkkiksia? 
No siis tästä ollaan kiistelty että nähtiinkö me Taylor Lautner vai ei :DDD Puolet sano että se oli Taylor, loppupuoli sanoi että ei ollut, eli oon ainakin nähyt jonkun Taylor Lautner-look-alike jos se ei ollut se :D Ja ainiin! Näinhän mä poikabändi Emblem3 ja Selena Gomezin, Selena Gomezin keikalla!


Millä lentoyhtiöllä matkustit sinne ja takas? 
British Airwaysillä lensin kaikki matkat jotka CC mulle varasi. Jenkkien sisällä käytin Deltaa, Southwestiä ,Virgin Americaa, Unitedia ja jotain rändom halppisyhtiötä. Virgin America oli näistä paras! 


Millaiset oli hyvästit kun vuosi au pairina hetki koitti? 
Aivan kamalat! Olin paljon surullisempi kuin mitä olin innoissani. Kun piti lähteä halusin jäädä suomeen 90% ja lähteä 10% :D Itkin ihan tosi paljon (normaalisti en itke helpolla). Sattui fyysiseti kun teki niin kipeää sanoa heipat. 


Milloin oli pahin koti- ikävä? 
Mulla se koitti alussa. Ekat 6 viikkoa oli aika hirveitä. Itkin tosi usein. Se oli semmosta hassua ikävää, koska tiesi että ei tule näkemään rakkaimpia tosi pitkään aikaan. Äiti tuli käymään 9 viikon jälkeen ja siis se tunne kun näki äidin 9 viikon jälkeen (tiedän, jotkut ei näe äitiä kokonaiseen vuoteen, mä olin onnekas) oli ihan parasta! Oon äitin kans TOSI läheinen, joten kun piti TAAS sanoa heipat kun äiti lähti kotiin niin itkin taas hirveesti... Joulukin oli aika koti-ikävä, ja myös silloin kun olin kipeenä loka-marraskuun vaihteessa, silloin oli tosi paha ikävä...
PAAALJON paljon kiitoksia kaikille kysymysten lähettäneille! Saa jatkossakin kysyä jos tulee kysymyksiä. Toivottavasti mun vastaukset kattoi kysymykset! 

6 kommenttia:

  1. Yökylät Satulla, PARASTA! Millonkohan koittaa ens kerta... Ootan yhä innoissani sitä minä-sinä-satu + ne raukat miehet (jotka näyttää vähintäänki Zänning Taattumilta) ja meiän mökkireissua ja sitä ku nauretaan perseet ruville toistemme miehille. :D Mia nyt äkkiä saalistamaan, vaikkei kyllä mullakaa oo vielä matoa koukussa. :DDD (Nimim. Tänään yks mies liian lyhyissä verkkareissa ja isommilla tisseillä ku mun tuli pyytämään mua tupakille "koska jos susta sais vaikka tyttöystävän) :DDDDDDDD Mutta enivei, otan sitä mökkireissua. :D Niin ja vielä tuli mieleen ko olit kirjottanu, jotain että "en kirjota sitä alas" ni suomeksi se on kirjoittaa ylös ja englanniksi write down. ;)) Kaikella rakkaudella sinä suomenruotsalainen ystäväni! :D Niiiin ja hei joku kerta sivistätte mua ja Satua ja tehhään jottai suomenruotsalaista ja lauletaan niitä snäpsilauluja ja clubilauluja, mitä sää aina hoilasit meille. :DD "Hei tiiättekö te sen biisin joka mennee näin: låmmå lammå lillilåå"
    Satu: "JOO E!"

    Turina tarina. :D

    VastaaPoista
  2. Moikka! Mä sulle joskus taisinkin kommentoida kuinka kiva sun blogias on seurata kun itsekkin au pairina briteissä olleena (vain 2kk mutta silti) kävin samoja tunteita läpi.
    Mulle on nyt tulla toive kaliforniaan, tms miamiin au pairiksi (tiedän että se on kiiltokuva juttu,mutta silti :D) Oon miettinyt tota CC:tä, ja mietin et onko vuosi liian aikainen, kun alkaa hakemaan au pairiksi, ja alkaa tekee noita hakujuttuja? Ja toinen huolenaiheeni on tuo aika,vuosi,se on niin pitkä aika että pelkään että suomi kaverit unohtaa mut jne. :< miten ton ikävän kanssa pärjää, ite kun olin siellä briteissä niin se 2kk oli koko ajan sitä koti ikävää,vaikken oo läheinen perheeni kanssa. Lähteekö se ikävä koskaan pois? entä jos musta ei oo vuodeks au pairis lähtijäks kun rakastan suomea niin paljon?
    Ja anteeksi sekalainen viesti, kauheessa kiireessä kirjotin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moooi!:)

      Okkeeei noniin, CC hoiti asiat mallikkaasti eikä mulla ollut mitään ongelmia niiden kanssa, mutta jos noin tarkan paikan haluat valita niin se voi CCn kans koitua ongelmaks. Cultural Care ei ota vastaan paikkatoivomuksia, ja sulle voi tulla matcheja ihan mistä vain usaa! Yks mun kaveri Virginiasta halus Kaliforniaan auppariks, ja se poisti perheitä koska kukaan ei ollut kaliforniasta ja 15 perheen jälkeen Cultural Care oli kuulemma sanonut että NYT OTAT PERHEEN TAI ET SAA LÄHTEÄ, ja se päätyi Virginiaan. Mulla itellä tuli matchejä Connecticutista, Pennsylvaniasta, New Yorkista, North arolinasta, Coloradosta, Washingtonista, Virginiasta, Floridasta, Vermontista, Illinoissista... Siis niitä tuli ihan mistä vaan, etkä sä voi yhtään vaikuttaa siihen... Tiedän että on olemassa joku sellanen mahdollisuus hakea perhettä itsenäisesti netissä, jonka jälkeen molemmat sinä ja perhe liitytte järjestöön ja pääset lähtemään, mutta mä en valitettavasti tiedä siitä yhtään mitään :D

      No vuosi on sinänsä aika pitkä aika aloittaa, mutta kyllä sen voi ihan hyvin tehdä :D Mä alotin aika tasan 6kk ennen ja mulla oli hyvin aikaa (mulla oli kaikki kirjoitukset siinä välissä joten jos niitä ei ois ollu niin en ois tarvinnu 6kk..) Perheet etsii aupparia n. 2-6kk ennen aloituspäivää, 3-4kk ennen on kait yleensä sellanen keskiverto. Eli kävin infotilaisuudessa ja aloin tekemään hakemusta n. puol vuotta ennenkuin lentokone lähti kohti New Yorkia.

      Ihmiset sanoo että vuosi menee nopeesti, ja joo, nyt kun oon kotona niin kyllähän se aika nopeesti meni, mutta kuitenkin kun oot siellä niin mä ainakin mietin ihan TOSI MONTA kertaa että "tää vuosi ei koskaan lopu.". Kaikki sano mulle kokoajan että "vuos menee nopeesti" ja joo, menee, muttakun oot siellä niin monesti mulla tuli se fiilis että vuos on ihan tosi pitkä aika, ja ei se oikeesti mee niin nopeesti kun kaikki sanoo kun siellä on. Vaikka nyt kun oon taas kotona niin kyllä se mun mielestä meni aika nopeesti. Kauheen sekavaa tekstiä :DDD mutta pointtini oli että 12kk on oikeesti pitkä aika, koska sun pitää elää läpi ne kaikki 365 päivää! Mun mielestä 8-9kk olis ollut sellainen maksimi, koska siinä vaiheessa alkoi se au pairina olo olemaan jo todella nähty. Kavereista en olis huolissaan! Kyllä ne on ja pysyy :) Ja oli niin kiva huomata miten innoissaan nekin oli kun tulin kotiin!

      Mulla ei lähtenyt ikävä koskaan pois, vaan sen kanssa oppi elämään. Jossain vaiheessa myös huomasi että ei välttämättä tarvii sitä äitiä apuun kun tuli ongelmia, vaan että pärjää itse. Välillä koti-ikävä iski kovaa ja välillä sitä ei ajatellut yhtään. En tiie minkälaista au pairin työtä teit briteissä, mutta jenkeissä voit tehdä 45h viikossa maksimi, mikä on oikeesti tosi paljon= 9h/päivä.

      Mä en valitettavasti osaa sun puolesta päättää et onko susta lähtijäksi :D Mutta jos oot nyt ollut aupparina sen 2kk, niin se on varmaan samantapaista työtä mutta kokonaisen vuoden. Jos tykkäsit olla Au Pairina ja haluat oikeesti lähteä, niin en usko että mikään koti-ikävä sua estää lähteä unelmaa toteuttamaan?

      Ja siis mä tykkään jenkeistä, ja tykkäisin siitä varmaan 5 kertaa enemmän jos en ois koskaan asunut suomessa, mutta nyt kun oon asunut siellä sen vuoden ja elänyt ihan normaalia arkea, niin pakko kyllä sanoa että jenkkihehkutus on yliarvostettua :D Oli siistiä kokea, mutta ON LOTTOVOITTO SYNTYÄ SUOMEEN!



      Poista
    2. Kiitos kattavasta vastauksesta.. hmm, pitää tutkia saako muiden järjestöjen avulla tehdä paikkaehdotuksia. Ja tosiaan, sen takia mietinkin että voisin löhteä 6 tai 9kk muualle, koska toi vuosi vaan tuntuu turhan pitkälle ajalle, varsinkin kun oon semmonen "elämässäpitääkokeekaikkeeäkkiä", eli saattaisin murehtia sitä että mulla menee aikaa hukkaan tai jotai,emt :D mut joo, mä mietin, ja kysyn sit lisää jos herää kysymyksiä :D

      Poista
  3. Toi ennakkoluulo kohta, ihanku olisit lukenu suoraan miun ajatukset ja kirjottanu ne tohon?!? :o :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeeee ollaan samanlaisia!:DDD Sä oot Roosa just jees!!

      Poista