tiistai 5. elokuuta 2014

Vastauksia osa 1

Mitä hammastahnaa käytät? 
No kuules Roosa, käytän Colgatea jonka ostin jenkeistä. Joku aivan uskomattoman hyvin toimiva whitening system shaisse. 


Mitä sun tehtäviin kuulu au pair vuoden aikana? 
Pakata lasten lounasboksit, herättää lapset, pukea ne, antaa aamupalaa, pakata reppu, ajaa kouluun, pestä pyykkiä, kevyet kotityöt (tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, poikien huoneen siivous, yleisten paikkojen siistiminen poikien tavaroista), iltapäivällä hain pojat koulusta ja riippuen siitä että oliko "isäpäivä" vai ei niin olin poikien kanssa ja tein niille päivällistä kunnes äiti tuli kotiin tai sit vein ne suoraan koulusta iskälle.

Onko 40 tuntia töitä viikossa paljon vai vähän? 

Mun mielestä se on paljon, mutta tiedän paljon Au Paireita jotka tekee sen 45h viikossa joten kai se joillekkin menee. Mä tein semmoset around 30h viikossa ja mulle se oli tarpeeks. 

Mikä sun kanin nimi on? 
Mun kanit on kasvattajilta hankittu joten niillä on oikeesti ihan kunnon nimet samalla tavalla kuin koirilla. Toinen kani on Olipa Kerran Tarujen Frodo eli "Frodo" ja toinen on Petkelkannan Melody eli "Melli". Olin siis 13 kun sain nää kanit ja päätin nimet. 


Mitä kysymyksiä siinä haastattelussa kysyttiin sulta suomeksi ja mitä englanniksi? 
Ihan vaan jotain tosi perus juttua "miksi haluat lähteä" "koska haluat lähteä" "mitä odotat vuodeltasi"... Ei mitään vaikeeta! En muista nyt tarkkoja kysymyksiä mutta muistan että tuli sellanen olo että "ei ois tarvinnu jänskätä yhtään" :D

Mitä kaikkea pitää tehdä ennen kuin voi au pairiksi lähteä?
Käydä infotilaisuudessa, täyttää hakemus, hankkia lääkärin todistus, hankkia ajokortti, hankkia perhe, hankkia visa... Oli kyllä aikamoinen urakka mutta myös aika palkitseva. 

Suositteletko au pairiksi lähtöä? 
Noooh, en mä nyt oikein tiedä. Pakko ehkä sanoa että 
suosittelisin ulkomaille lähtöä, mutta sen voi tehdä monella muulla tavalla kuin au pairina. 

Suositteletko Cultural Care järjestöä? 
Kyllä! Jos Au Pairiksi haluaa niin ei mulla oo mitään negatiivista sanottavaa Cultural Caresta. Suomessa asiat toimi aivan erinomaisesti (varsinkin suomen Mari oli ihan huippuapu tilanteessa kun tilanteessa!) ja jenkkien puolella mä nyt en oikeastaan tarvinnut niiden apua mitenkään hirveesti. Meidän LCC oli kiva! 

Kuinka paljon rahaa sulla meni viikossa siellä ja kuinka paljon sulla siellä oli rahaa? 
Au Pair saa sen 195,75$ per viikko ja kyllä meni ainakin yli 100$ joka ikinen viikko. Ei sitä ees tajua miten sitä rahaa voi mennä niin paljon. Yritin kovasti säästellä rahaa vuoden aikana jotta ei tarvis käyttää omaa rahaa matkustuskuukauteen ja sain loppujen lopuksi säästettyä n. $1000 jotka siis IHAN KAIKKI meni mun matkaan. Tulin kotiin tyhjällä lompakolla. 

Kuinka paljon rahaa kannattaa ottaa mukaan kun lähtee au pairiksi? 
Mulla lähti mukaan just joku $300 jota käytin kahtena ekana viikkona ennenkuin olin saanut palkkaa. Ei tarvii ottaa noin paljoa jos käyttää pankkikorttia. Visa Electron ja Visa toimii suurimassa osassa kaupoissa. Visa Electron vähän harvemmin. Mä nostin siis rahaa Forexista!

Kuinka paljon sulla meni rahaa kaikkiin viisumeihin, passeihin, haastatteluun jne?
Äääh apua oiskohan ollu joku 200€? Tai 300€? Mä en oikeesti nyt muista mut noi on nyt jotain sinneppäi!


Kuinka nopeasti sun kielitaito alkoi kehittymään au pairina ollessa? 
Mulla oli jo hyvä enkku ennenkuin lähdin, joten missään vaiheessa en oikeastaan huomannut että se olis alkanut kehittymään. Ehkä aloin puhumaan nopeemmin, mutta emmä mitenkään huomannut että se kehittyi muullatapaa kuin että mun vastaukset tuli nopeemmin ja ilman että mun piti miettiä yhtään mitä sanoin. Puhun englantia samalla tavalla kuin suomea tai ruotsia.


Oliko aluksi vaikea puhua englantia kokoajan, entä oliko sulla ikinä niin ettet tiennyt miten jokin asia kuuluu sanoa/sanotaan englanniksi? 
Ei ollu vaikeeta kun oli jo niin hyvä englanti lähtiessä. Välillä tuli tottakai tilanteita kun en tiennyt sanoja mut sit yritin parhaan mukaan selittää. Emmä aina löydä suomen tai ruotsinkielisiä sanojakaan :D


Kerro mitkä asiat olivat parasta vuodessasi?
Uudet ystävät ja matkustaminen. Se kun pojat näytti mulle että ne välittää. Shoppailu ja syöminen. 


Onko sulla jotain vinkkejä sellaiselle ketä haluaisi lähteä au pairiksi?
Ei mulla oikeastaan muuta kuin että valitse perhe huolella!


Kerro lyhyesti vuodestasi au pairina.
Olin Au Pairina Virginiassa, 25 minuuttia Washington DCn ulkopuolella. Pidin huolta kahdesta pojasta 5 ja 8v. Sain paljon kavereita!


Kuinka usein sulle tuli matchejä perheen etsimisprosessissa?
Mulle tuli aina sillai että kun olin sivuttanut/ tullut sivutetuksi perheestä niin seuraava match tuli jo seuraavana päivänä tai korkeintaan kahden päivän kuluessa. Mutta mulla oli suunnitelmissa lähteä kesällä joten keväällä on muutenkin enemmän perheitä liikkeellä, että tää riippuu ihan ajasta milloin perhettä etsii. 

Mitä kaipaat au pair vuodestasi?
Kavereita ja ruokapaikkoja, shoppailumahdollisuuksia ja kyllä on vähän mun poikiakin ikävä!

Kävitkö suomessa kertaakaan vuoden aikana?
En käynyt ja oon iloinen siitä. Voin nimittäin sanoa että mua ei ois saanut jenkkeihin takaisin jos olisin tullut kotiin käymään. 

Monta kertaa sun perhe kävi sun luona jenkeissä?
Äiti kävi yksin kerran syksyllä ja koko perhe + perhetuttavat tuli käymään Helmikuussa, eli kaks kertaa!


Millanen hintasuhde siellä oli suomeen verrattuna?

No hitusen halvempi, mutta mun mielestä ero ei oikeesti oo mitenkään kauheen suuri, koska USAssa lisätään aina verot päälle ja loppujen lopuksi hinta on about sama. Esim. H&M vaatteet: Paita maksaa suomessa 19.95€ niin jenkeissä se on 19,95$+verot. 19.95$ on n. 15€ mutta siihen päälle tulee vielä verot mukaan eli veikkaisin että tossa "voittaa" rahaa joku 2-3€? Anteeks mun matikkapää ei toimi... Mutta tääkin riippu ihan tosi paljon siitä että mitä osti, koska välillä mun mielestä suomessa ois ollut halvempaa. Mutta voin kyllä kertoa että Vitamin Waterin saa jenkeistä 89centillä kun se maksaa suomessa jotain melkein 3 euroa. 

Miten muutuit siellä ulkoisesti?

No tuli pari ekstrakiloa. Posket tais vähän pyöristyä... Mun vaatetyyli muuttu kans vähän koska oon ihan hukassa kun en tiedä mistä tykkään enää joten käytän ihan rändom vaatteita :DD

Jatkuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti